Hälsningar från 1912.

I jul då jag var hemma i Finland hittade jag en pärm med postkort på loppis. Flera av korten var från början av 1900-talet då Finland fortfarande hörde till Ryssland. De flesta av korten verkar vara från 1920-1930 talet. Jag älskar sånt här! Jag tycker det är galet spännande. Alla kort är skrivna med så fin handstil och tonen är högtidlig. En av de som fått kort på posten är Lärarinnan Hanna. På ett kort som hon fått finns denna hälsning;

”Hanna!

Alla möjliga och omöjliga,

samt stora och starka hinder,

tvingar mig att stanna hemma

under hela helgdags-dygnet.

Hälningar av, A.F”

Jag blir så nyfiken på vilka de här ”möjliga och omöjliga samt stora och starka hinder” är som håller A.F hemma.

Ett annat kort som Hanna fått är daterat 27 December 1912, US, Metropolitan;

”Kära Hanna!

Får härmed underrätta dej om att jag kommit lyckligt fram,

och att jag mår bra.Tänker börja gå i engelsk skola

nu efter julen. Skriv till mej ett brev och berätta allt nytt.

Fast jag vet nog att du har att göra att skriva

brev nu för tiden. Jag skall nog skriva till dej men

jag har skrivit två brev redan ikväll.

Gott nytt år önskar Hanna”

På kortet har Hanna Sjöblom skrivit att det är av Hanna Finne. Varje gång jag läser gamla brev eller vykort blir jag så sugen på att börja skriva brev igen. Visst är det hundra gånger trevligare att få ett brev än ett mejl ?

3 thoughts on “Hälsningar från 1912.

  1. WOW! Så otroligt spännande. Jag köpte för en tid sedan en påse med knappar på loppis. Och där bland alla knappar hittades bl.a. flera småsmå foton (ca 1cmx2cm), på olika personer. Man vill ju bara veta mer.
    Kul förresten att hitta din nya blogg!
    Hälsningar från ett kallt Österbotten!
    Fanny

  2. Åh vilket underbart fynd! Sånt där hittar jag aldrig i mina loppisbutiker, men skam den som ger sig… Jag önskar jag kunde skriva sådär snirkligt, det är så himla fint.

  3. Oj vilken skatt. Jag hade nästan blivit lite generad och definitivt väldigt tankfull om jag skulle få fatt på gamla hälsningar som dessa. Känns som att ta del av något ganska privat och fint :)

    Kram Tina

    ps. det är faktiskt första gången jag kikar in här….men jag kommer gärna tillbaka!

Säg hej så blir jag glad! ♡

